Լորկա․ Արյունոտ հարսանիք

Իսպանական գրականություն․ 1930թ․

Ֆեդերիկո Գարսիա Լորկայի «Արյունոտ հարսանիք»-ը ողբերգություն է անխուսափելի արյունոտ ճակատագրի և երկու սիրահարների կամ սիրային եռանկյունիների մասին։ Դեպքերին գլխավորապես մասնակցում են 3 ընտանիք, որոնք կարելի է ասել նշածս սիրային եռանկյունու գագաթների ընտանիքներն են։

Մի կողմից՝ փեսացուն է իր մայրիկի հետ։ Նրա հայրն ու եղբայրը դժբախտաբար մահացել էին Ֆելիքսների ներկայացուցիչների դանակի հարվածից։ Սա էր պատճառը, որ մայրը տանել չէր կարողանում այդ սուր, մահացու հայտնագործությունը։

Մյուս կողմում հարսնացուն և իր հայրիկն են։ Մահացած մայրը առեղծվածային կերպար մնաց, քանի որ ընտանիքը կարծես թե մի բան թաքցնում էր մոր մասին։ Հարսնացուն 22 տարեկան էր։ Նախկինում եղել էր նշանված։ Այս փաստը կարևոր չէր լինի, եթե նախկին նշանածը չորոշեր հայտնվել պատմության կիզակետում։

Նախկին նշանածը՝ Լեոնարդոն, արդեն ամուսնացել էր։ Ապրում էր կնոջ, երեխայի և զոքանչի հետ։ Կինն ու նախկին նշանածը ազգականներ էին, այսպիսով հարսանիքի հրավերը իրենց տուն ևս ժամանեց։

Հարսանեկան պատրաստության ընթացքում հարսնացուն ցանկություն չուներ ուրախանալու՝ ի զարմանը իր աղախնի, ով զմայլվում էր փեսացուի նվերներով և ճոխ պատրատությամբ։ Հարսնացուն, ասես, պատրաստ չէր այդպիսի մեծ և պատասխանատու քայլի, իսկ սերը փեսացուի հանդեպ այդքան էլ չէր երջանկացնում նրան, ինչպես սովորաբար պետք է լինի։

Գալիս է հարսանիքի օրը, և գալիս է առաջին հյուրը՝ Լեոնարդոն։ Հին սիրեցյալը չէր մոռացել աղջկան և պատմում է, թե ինչպես է ամեն օր մտածել, թե ով էր իրենց բաժանության մեղավորը։ Հատկապես առանձնացման արժանի էր Լեոնարդոյի արտաբերած հետևյալ միտքը․

«Լուռ և կրակով լցված լինելը երկրագնդի ամենամեծ պատիժն է, որը պատճառում ենք ինքներս մեզ։ Ի՞նչ ինձ տվեց հպարտությունը, քեզ չտեսնելը և դու միայնակ, այդտեղ պառկած գիշերը գիշերվա հետևից։ Ընդհանրապես ոչի՛նչ։ Այն ավելի բորբոքեց բոցը։ Որովհետև կարծում են, թե ժամանակը բուժիչ է և պատերը ամեն ինչ կփակեն, իսկ դա ճիշտ չէ՛, դա ճիշտ չէ՛։ Երբ բոցը հասնում է սիրտ, այն չի կարող մարել։»

Սա տանջում է հարսնացուին, սակայն նա գիտակցաբար շարունակում է լսել։ Նա հիշում է, որ տղան ամուսնացավ և ինքն այնտեղ էր։ Այժմ էլ ինքն է ամուսնանում, թող տղան տեսնի։ Նրանք լքում են միմյանց և զարկ է տրվում բուն հարսանիքին։

Այնուամենայնիվ աղջկա վիշտը թույլ չէր տալիս հրճվել ինչպես օրվա հարսնացու, ինչը զարմացնում էր հյուրերին և գլխավորապես փեսացուին։ Իսկ մի ակնթարթ, ո՛չ հարսնացուն կար, ո՛չ Լեոնարդոն։ Ի դեպ, Լեոնարդոն Ֆելիքսների տոհմից է։

Հետագա ընթացքը պարզ դարձավ վրեժով լցված մոր համար։ Զայրացած և երկու փախուստի դիմածների հետևից սլացող որդու հետևից նա ուղարկեց իրենց ողջ բարեկամությանը՝ վերջնականապես հարցը լուծելու։

Հարսնացու։

Քո ատամներով,
Քո ձեռքերով, եթե կարող ես,
կտրել իմ ազնիվ վզից
այն շղթան, որը դու դրել ես այնտեղ։
Թող ինձ մոռացված
իմ երկրի տան մեջ:
Եվ եթե չես սպանի ինձ
որպես նորածին իժ,
դիր հարսնացուի ձեռքերում
քո հրացանի պաշարը.
Այ, ինչ վիշտ, ինչ կրակ է
անցնում իմ գլխով!
Ի՜նչ ապակի է կտրում իմ լեզուն։

Այս ձեռքերը, որ քոնն են,
և որոնք, եթե կարողանան
կխեղդեն կապույտ ճյուղերը
և ցնցումը քո երակների:
Ես սիրում եմ քեզ! Ես սիրում եմ քեզ! Գնա՛
Որովհետև եթե ես միայն կարողանայի սպանել քեզ,
Ես քեզ կփաթաթեի ծածկոցով՝
մանուշակագույն ծոպերով։
Այ, ինչ վիշտ, ինչ կրակ
է անցնում իմ գլխով!

Լեոնարդո։

Ի՜նչ ապակի է կտրում իմ լեզուն:
Որովհետև ես ուզում էի մոռանալ
և քարից պատ շինել
քո և իմ տան միջև:
Դա ճիշտ է։ Չե՞ս հիշում:
Եվ երբ տեսա քեզ հեռվից
Աչքերիս ավազ շպրտեցի։
Բայց հետո ես բարձրացա իմ ձիու վրա,

իսկ ձին եկավ քո դուռը։
Քո քողի արծաթյա քորոցներով
արյունս վերածվեց խավարի։
Բայց դրա մեղքն իմը չէ,
մեղքը պատկանում է երկրին։
Դա օծանելիքն է, որ բարձրանում է
քո կրծքերից և քո մազերից:

Ահա պատմությունն ավարտվում է քարացած մորով, ով կորցրեց իր որդուն ևս։ Այժմ նա զարմանալիորեն հանգիստ է։ Պատճառն այլևս կորցնելու բան չունենալն է։ Մահացել է և Լեոնարդոն և հավերժ միայնակ թողել իր կնոջն ու զավակին։ Մոր տուն է գալիս հարսնացուն՝ լցված սուր ինքնատելությամբ և սպանվելու իղձով։ Բայց մայրիկը չի սպանում նրան և թողնում է թախծել դռան մոտ։

Սկսվում է թաղման արարորղությունը։

Կարդացի անգլերեն տարբերակը հետևյալ աղբյուրում։

Թողնել մեկնաբանություն